woensdag 25 april 2012

De marathon van Krakow: een aanrader

Afgelopen weekend heb ik mee gelopen in de Cracovia Maraton. Dit was een leuke ervaring voor mijn 15de marathon.

De Stad Krakow
Krakow, of Krakau, is een van de parels van centraal Europa. Een mooie historische stad met een oud centrum, een Joodse geschiedenis die na 'Schindlers List' op een hernieuwde belangstelling kan rekenen.
Behalve het centrum en de joodsewijk Kazimierz zijn er nog het kasteel en de kathedraal op Wavel. Het nationale museum in de stad heeft o.a. ‘Lady with an Ermine’ van da Vince in de collectie.
Vanuit de stad maak je makkelijk een dagtrip naar de zoutmijn van Wieliczka of breng je een bezoek aan  Auschwitz. Via deze link vind je meer info.

Dus zelfs zonder marathon is Krakow de moeite waard. Vliegveld is dichtbij de stad en je komt er bijvoorbeeld met Ryanair vanaf Eindhoven. Er zijn veel hotels van hostels tot 5 sterren kwaliteit (hier vind je meer).

Chocolate pankcake at Wedel
Behalve de pasta party voor de marathon is er genoeg keus qua restaurants. Bijvoorbeeld op de markt (Rynek). Bijvoorbeeld deze heerlijke chocolade pannekoek met banaan in het cafeetje van het chocolade merk Wedel (noordzijde van de markt).

De route
De start en finish zijn op Błonia en bij het stadion van Wisła Krakow. Niet zo leuk als in de stad maar daarmee wel ruimte voor een goede organisatie. Het startvak is verdeeld in tijdzones maar het is 'zelfregulering'.
Je loopt eerst een rondje om Błonia (bij de meeste Polen bekend van de massale kerkdiensten van Johannes Paulus 2 in 1979, 1983, 1987, 1997 en 2002 waarvan de eerste 3 nog tijdens het communisme). Eventuele supporters kunnen je dus twee keer aanmoedigen bij de start.
Na dat rondje om Blonia komt het mooiste deel. Je gaat door het hartje van de oude stad. Daarbij kom je twee keer over de Rynek (het centrale marktplein) met Sukiennice (de Reniassance Lakenhal, zie Wikipedia).
Je pakt eerst de west kant van het plein en loopt dan naar de rand van het centrum om via ‘Brama Florianska’ en ‘Ulica Florianska’, terug te lopen met uitzicht op Kosciol Mariacki op de markt. Via de oostzijde van de markt loop je naar Grodzka, de lange weg naar Wavel, met het kasteel aan de oever van de Wisła.
Dit was echt een bijzonder stuk van de route. Jammer dat de warmte me dwarszat. Ik kon mijn beoogde tempo vasthouden maar wel met een hartslag die 15 slagen per minuut 'te hoog' lag. Ik kreeg een deja vu naar Rotterdam een paar jaar geleden. Ondanks de vroege start liep de temperatuur al lekker op in Krakow.
Na een lusje op de zuidoever en een fantastisch uitzicht op Wavel volgt de lange lus naar ‘Nowa Huta’. Dit gaat over brede asfaltwegen met veel valsplat en klimmetjes over bruggen. Het is daarmee niet de makkelijkste route.Nowa Huta is interessant al had ik daar door de warmte al iets minder belangsteling voor (meer op Wikipedia).
Na 34K via een doorsteekje kom je op een fietspad langs de rivier. Zes kilometer onderlangs Wavel en terug naar Błonia . Je ziet het stadion al anderhalve kilometer voor de finish aan de overkant van het veld maar je moet toch echt nog een lusje er omheen.

Samengevat: De eerste 10 kilometer door de oude stad zijn fantastisch. Van 10K tot 34K zijn mooie brede straten maar wel met wat hoogte verschil. Het stuk langs de rivier had ik waarschijnlijk van genoten als de warmte me niet genekt had.
screendump van runkeeper met hoogte verschillen

Zo zie je eruit na 42 kilometer waarvan de laatste 10 kilometer meer weg had van een wandeletappe. Ik en warmte en drinken en gaan niet zo super samen heb ik gemerkt. Bruto kwam ik net boven de 4uur, netto er net onder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten