maandag 16 april 2012

Instructievideo hartmassage door organisatie Boston Marathon

De organisatie van de beroemde Boston Marathon heeft op haar website een video geplaatst met instructies voor hartmassage. met behulp van deze video kunnen deelnemers of omstanders leren hoe ze in voorkomende gevallen tijdens de marathon (of daarbuiten natuurlijk) hartmassage moeten toepassen.

Aangezien ik zelf een EHBO'er ben weet ik hoe belangrijk oefening is om deze handelingen met vertrouwen en zekerheid te kunnen uitvoeren. Daarom wil ik sterk aanraden om een training te volgen. Daarbij oefen je op speciale poppen de handelingen qua volgorde, correcte uitvoering en krijg je handigheid waarvan ik hoop dat ik die nooit nodig heb. Meer hierover via de site van de Hartstichting.



en hier een succesverhaal van een loper die succesvol gereanimeerd is:


Die beste man heeft het in zijn verhaaltje over een AED. Dit staat voor Automatische Externe Defibrillator. Deze kan je meer een meer aantreffen bij bijvoorbeeld winkels, uitgaansgelegenheden, bedrijven, op stations en openbare gebouwen. Ze zijn herkenbaar aan dit bordje:

Let maar eens op hoe vaak je dit bordje al ziet. Van het Radboud Ziekenhuis is er een site en een app met de locatie van AED's; AED4.eu.

In onderstaande EHBO filmpjes vind je verschillende instructies in het nederlands voor het toepassen van hartmassage en het gebruik van een AED.
Opnieuw mijn advies op een training te volgen zodat je de dril een paar keer hebt kunnen oefenen! Laten we hopen dat het ook bij oefenen blijft en dat je het nooit in het echt nodig hebt. Maar toch, je weet maar nooit zoals ook gisteren helaas bleek bij de marathon van Rotterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten