donderdag 2 augustus 2012

Groene thee en antioxidanten

In mijn mailbox kreeg ik van Green Tea Active een reklame voor een proefverpakking. Dit zijn capsules groene thee en hoewel ik zelf niet de capsules zal bestellen triggert mij zon'n mailtje om eens te zoeken op het positieve effect van groene thee, maar dan in mijn geval het drankje. Je weet wel: heet water met wekende blaadjes enzo...

Hoe zit het met groene thee?
De positieve effecten die aan groene thee worden toegeschreven zijn er nog al veel:

  • Goed voor het verlagen van ‘slechte’ LDL-cholesterol;
  • Het bevat krachtige anti-oxidanten die niet alleen de groei van kankercellen tegengaat maar deze ook vernietigt.Verder voorkomen deze stoffen ook het dichtslibben van de bloedvaten, de hoofdoorzaak van hart en vaatziektes en herseninfarcten;
  • Groene thee beperkt ook de productie van vrije radicalen (ook dankzij de antioxidanten);
  • Het verbetert het immuunsysteem;
  • Naast een invloed op het cholesterolgehalte beïnvloedt groene thee het glucosegehalte in het bloed, wat zijn nut heeft bij de preventie van hart- en vaatziekten;
  • Groene thee helpt om water en stimuleert vetverbranding. 
  • Groene thee bevordert de alertheid, het creatief vermogen en de concentratie
Bij die laatste bullet kan je 'Groene' gerust tussen haakjes zetten want is waarschijnlijk het effect van theine die je ook aantreft in normale thee en die qua werking vergelijkbaar is met cafeïne (je weet wel van de koffie, de cola en de red bull).

Wat is dat met Vrije Radicalen en Antioxidanten?
Twee quotes van gezondheid.be:
"Vrije radicalen ontstaan door schadelijke invloeden als zonlicht, tabaksrook, asbest, maar ook simpelweg door te ademen; zuurstof is namelijk een reactief molecuul. Antioxidantia zouden deze vrije radicalen kunnen neutraliseren. Dat is althans de theorie."
"Een publicatie van mei 2009 in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift PNAS stelt dat antioxidanten de gezonde werking van sporten teniet doen, door het natuurlijke antioxidantsysteem te verstoren."

Waarom is dit relevant voor hardlopers?
Alles waardoor een verhoogde stofwisseling optreed, zoals bij zwangerschap, ziekte en intensieve sporttraining, maakt meer vrije radicalen vrij en zijn dus meer antioxidanten nodig dan normaal. Ik denk dan maar dat dit logisch is omdat je meer zuurstof nodig hebt om brandstoffen te verbranden.
Dit is echter ook te halen uit vitamine C. Verder heb ik een arts een keer horen zeggen "De negatieve effecten van de inspanning wegen op tegen de langdurige positieve effecten." Duurlopen zijn immers een patent middel tegen hart- en vaatziekten. Lees anders maar eens mijn berichtje 'lopers leven langer'.

Het puntje water afdrijven is voor lopers minder handig (ik vraag me sowieso af waarom je dat zou willen tenzij je juist te veel vocht vasthoudt maar dan kan je beter maar eens kijken naar je dieet en bijvoorbeeld de hoeveelheid zout daarin).
Tja, en vetverbranding? Je kan ook gewoon letten op je voedingspatroon zodat je niet meer eet dan dat je dagelijks verbrand.

(On)zin?
Ik weet het niet. Ik drink zelf met grote regelmaat groene thee omdat ik dat gewoon lekker vindt. Maar net zo makkelijk ook andere thee. Als je een green tea intypt op http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed kan je zien hoeveel verschillende publicaties er zijn over groene thee. Ook op www.gezondheid.be en www.preventievegezondheidszorg.com zijn verschillende artikelen te vinden. De meeste dat groene thee gezond maar ook relativerende bijvoorbeeld bij onze zuiderburen op gezondheid.be daar ook een artikeltje dat een kopje thee beter werkt dan een capsule. Waarmee dus indirect gezegd wordt dat capsules ook werken en als je dan toch gratis kan proberen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten