woensdag 5 december 2012

Zeer minimalistische schoen via crowd sourcing

Gebaseerd op een eeuwen oud principe van indianen uit het Amzonegebied is door een jonge Braziliaanse ontwerper een zeer minimalistische schoen ontworpen. De schoen is bijna letterlijk niets meer dan een dun laagje kunstrubber dat de voet alleen beschermt tegen scherpe objecten. Geen demping, geen correctie en daarmee zeer geschikt voor 'natural running'. Zo mogelijk is deze schoen nog minimalistische dan de bekende Bram Five Vingers.

De schoen biedt een zooltje onder de voet en omsluit verder alleen de tenen en de hak. Verder is de bovenkant van de voet helemaal vrij. Behalve het rubber heeft de schoen nog een dun inlegzooltje van kurk voor ventilatie.

Het ontwerp is geïnspireerd op een methode die indianen uit het amazone gebied hanteerde om hun voeten te beschermen. Ze tapten natuurrubber af van de rubberboom om daar hun voeten in te dopen zodat die ontsloten werden met een dun laagje rubber.

In onderstaande video legt de ontwerper uit waarom hij tot dit ontwerp is gekomen en zijn een paar overtuigende voorbeelden te zien van het gebruik van de schoenen. Via Kickstarter kan je deze ontwerper helpen om de schoenen op de markt te brengen. Een leuk voorbeeld van crowdsourcing.

2 opmerkingen:

  1. Tja... ik vind dat er altijd geweldig interessant uitzien en dan denk ik aan mijn blessuregevoelige voetjes en vrees ik toch dat dat voor mij niet is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het alleen de maten 36-39 heeft.

    BeantwoordenVerwijderen